فراخوان اعطای تسهیلات دستورالعمل بند (الف) تبصره 18 قانون بودجه سال 1401

اقتصاد دانش بنیان امروزه به عنوان یکی از عوامل بسیار مؤثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌آید و موجب رشد و توسعه پایدار جامعه و در نهایت تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تأثیر زیادی دارند. به دنبال تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش بنیان کردن صنایع نفتی، در صنعت نفت از حداکثر توان شرکت‌های دانش بنیان و مؤسسات تحقیقاتی برای رفع چالش‌ها و نیازهای فناوری ساخت و خدمات استفاده می‌شود.
در همین راستا بند (الف) تبصره 18 قانون بودجه 1401 کشور، تسهیلاتی را به منظور ایجاد اشتغال با تکیه بر دانش بنیان کردن صنعت نفت در رسته‌های اولویت‌دار وزارت نفت و با هدف کمک به تأمین داخلی تجهیزات موردنیاز، پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای اشتغال آفرین، تولید بار اول و تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز اختصاص داده است. لذا از کلیه شرکت‌های فناور، نوآور، خلاق و دانش بنیان متقاضی استفاده از تسهیلات (مطابق ضوابط مندرج در شیوه نامه اجرایی پیوست) دعوت می‌شود از تاریخ 1402/02/16 تا زمان اتمام منابع در دسترس این بند قانونی، در سامانه تسهیلات بند (الف) تبصره 18 صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به آدرس my.ioiv.ir مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوطه و ارائه مستندات موردنیاز، درخواست‌های خود را ثبت نمایند.
براساس برنامه مصوب توسعه اشتغال وزارت نفت، اهم رسته‌های اولویت‌دار به شرح ذیل می‌باشد که متقاضیان می‌بایست در ذیل هر یک از رسته‌ها اقدام به ثبت نام در سامانه مذکور نمایند.
  1. بهينه‌سازي مصرف انرژي
  2. تحول ديجيتال در صنعت نفت
  3. افزايش ضريب بازيافت از طريق احياي چاه‌هاي غيرفعال و كم بازده و ساير راهكارها
  4. فلرينگ و بازيابي گازهاي همراه نفت
  5. ساخت بار اول محصولات استراتژیک و تولید کالاهای دانش‌بنیان صنعت نفت
  6. تكميل زنجيره ارزش صنايع پايين­‌دستي
  7. طرح‌هاي شيرين‌­سازي نفت كوره ترش
  8. طرح‌هاي زيست ­محيطي و تصفيه پساب‌هاي صنعت نفت
  9. طرح‌هاي پيكسايي مصرف گاز در زمستان
  10. توسعه صادرات كالا/ دانش فني/ خدمات دانش‌بنيان به خارج از كشور
  11. طرح‌هاي داخلي‌­سازي لايسنس­هاي فرآيندي مورد استفاده در صنعت پالايشي و پتروشيميايي
Image